Tanken med den här informationen är inte att ge någon fullständig beskrivning av ADR-reglerna för farligt gods, utan mer som en allmän information för den som är obekant med ADR-reglerna.
Vi får ofta frågan om vad som gäller när man ska skicka gods som kan ha ett farligt innehåll.
Kortfattat och väldigt förenklat så är det ni som transportköpare som ska ge oss all information om godset som ska skickas.
Alla som på något sätt är inblandade i hanteringen av det farliga godset ska ha minst en så kallad 1.3-utbildning inom ADR, som regelverket heter. All personal som är delaktig i transport av farligt gods ska ha utbildning för de uppgifter som de utför, en så kallad 1.3-utbildning. Utbildningskravet gäller exempelvis personer som klassificerar farligt gods, utfärdar transportdokument, förpackar farligt gods, lastar, lossar och annan personal som har arbetsuppgifter som rör transport av farligt gods
Beroende på vilken mängd farligt gods man hanterar inom företaget kan det också finnas krav att man ska ha avtal med en certifierad säkerhetsrådgivare.
Vi på Småfrakt har utbildning för att hantera ADR-gods i så kallad begränsad mängd (kallas ibland också fri mängd) och även för värdeberäknad mängd, dvs upp till max 1000 poäng.
Överstiger värdet 1000 poäng gäller hårdare regler och betydligt högre utbildning och det är något vi på Småfrakt inte hanterar idag då vi inte har någon kund med det behovet.
Hur vet man hur många poäng mitt gods kommer upp till? Det lär man sig att räkna ut på 1.3-utbildningen man måste ha och det finns bra hjälpmedel i form av hemsidor och appar.
När du beställer en frakt av farligt gods hos oss gäller följande:
Begränsad mängd (fri mängd)
Vid bokningen måste du ange att det är värdeberäknad/fri mängd och även bruttovikten för det farliga godset och det måste ske spårbart, t ex via SMS eller mail. I det här fallet behöver man inte skicka med någon särskild dokumentation med godset.
Värdeberäknad mängd
Förutom att du enligt ovan måste ge oss spårbart, t ex via mail, att det är värdeberäknat gods och dess bruttovikt, så måste du även ge oss det farliga ämnets så kallade UN-nummer. När vi hämtar godset så ska det också finnas korrekt godsdeklaration för det aktuella farliga ämnet. Nu måste vår chaufför också ha med sig en särskild utrustning under transporten som vi har i form av en ADR-väska och eventuellt även märka upp fordonet med rätt skyltar.
Gemensamt för allt farligt gods är det ska vara förpackat på rätt sätt utifrån det farliga ämnets egenskaper, samt att den ska vara försedd med rätt etikett för det farliga godset.
Tänk på att...
...även om du skickar väldigt liten volym av farligt gods, så kan det vid samlastning med annat farligt gods vara direkt livsfarligt i händelse av olycka.
...reglerna gäller lika för alla transportörer, oavsett om du skickar med oss eller med någon stor speditör.
...reglerna gäller även om du transporterar godset själv med egen bil.
...redan från mindre volymer volymer, som exempelvis ett litet batteri eller en enkel liten sprayburk omfattas man ofta av ADR-reglerna!
Mer om ADR
Vill du läsa mer om ADR-reglerna runt farligt gods så hänvisar vi till MSB - Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.